close

ZPOVĚDNICE STÁŽISTKY TERKY | Jaké je to být obchodníkem?

Kuba Šimek je obchodník tělem i duší. Začal jako junior, teď se pravidelně schází s majiteli velkých firem a nabízí jim podporu v oblasti marketingu. Dokázali byste to taky? Zjistěte, co se musí podle Kuby dobrý obchodník naučit.

Kubo, v CZECH PROMOTION pracuješ na pozici obchodníka. Můžeš nám vysvětlit, co tvoje pozice obnáší?

Mým hlavním úkolem je najít klienty, kteří potřebují naši pomoc. A to s čímkoli, co se týká marketingu. Z našich klientů chceme udělat lídry trhu. To znamená, že musím přemýšlet nad rámec seznamu úkolů a snažit se klientovi vždy nabídnout to nejlepší podle jeho potřeb. Často má klientovo marketingové oddělení práci s něčím jiným (třeba s přípravou vánočních kampaní), takže jim především uvolňuji ruce. To znamená, že se musíme s klientem domluvit, co bude potřebovat od nás.

Táta mi od mala říkal, že se nemůžu živit ničím jiným než pusou.

Jak dlouho tu pracuješ? Kde jsi pracoval před tím?

Jsem tu asi rok a tři čtvrtě a do CZECH PROMOTION jsem šel rovnou na tuhle pozici.

Vždycky jsem se věnoval obchodu a marketing je pro mě něco, čemu se do budoucna hodí rozumět. Opravdu jsem to chtěl dělat a když jsem to u nás v agentuře viděl, nebylo co řešit. Táta mi od mala říkal, že se nemůžu živit ničím jiným než pusou. Naštěstí jsem to dost rychle pochopil.

Předtím jsem dělal taky obchod, ale po telefonu. Je to pro mě změna. V CZECH PROMOTION jednám s businessmany a většinou je zajímá každý detail. V předchozí práci jsem naopak cítil nezájem od lidí, které jsem se snažil přes telefon zaujmout.

Předtím jsem dělal obchod, ale po telefonu.

Jak ses pro tuto pozici vzdělával? Jak ses v ní zdokonaloval?

Nemusím znát všechny marketingové strategie dopodrobna, ale musím o nich mít všeobecný přehled. Pomáhaly mi k tomu různé externí kurzy o prodeji, kde jsem se učil, co to vlastně prodej je nebo jak vést obchodní schůzku. Přímo v CZECH PROMOTION máme zároveň interní akademii, kde se probíraná témata také točí kolem obchodu a prodeje. To z celého srdce doporučuji každému, dá se to dokonce zhlédnout na YouTube. Pak samozřejmě chodím na naše agenturní workshopy, na které se po čase vracím a rád je absoluvuju znovu. Vždycky se dozvím něco nového, prezentující to třeba řekne jenom trošku jinak, a najednou to vidím zase z jiného úhlu.

Jaký by měl být obchodník?

Člověk, který se nebojí mluvit, nestydí se, nebojí se zvednout telefon. Můj den není jenom chození po schůzkách, já si ty schůzky musím také navolávat. Musím si klienty hledat, takže obchodník by měl být i trpělivý, což je pro mě upřímně stále výzva.

Já přišel do CZECH PROMOTION s nulovým know-how o marketingu.

Mohl by na tuto pozici i člověk bez zkušeností?

Já přišel do CZECH PROMOTION s nulovým know-how o marketingu, jen jsem věděl, co to slovo znamená. Hlavní pro mě na začátku bylo, že jsem se stále ptal a ptal a ptal. Měl jsem chuť do práce a tým, který mě vše potřebné naučil. Ze začátku jsem chodil na schůzky vždy s kolegou, ať už tu schůzku zařídil on, nebo já. Naučil jsem se, jak to vypadá, jak to funguje, na co se mám ptát. To časové rozmezí mezi zaučováním a samostatnou plnohodnotnou prací je pro každého individuální. Já osobně jsem si asi po měsíci začal navolávat schůzky sám.

Hledáš si klienty ty, nebo si oni hledají tebe?

Jsme agentura, která si zakládá na akvizici, takže primárně oslovujeme klienty my. Nesmíme se bát vzít telefon do ruky a zavolat. Nicméně čím dál častěji se stává, že se na nás klienti obrací sami. Jako firma nejsme zaměřeni na získávání klientů pomocí tenderů a výběrových řízení. Radši je nejdříve poznáme sami, abychom jim mohli navrhnout ta nejlepší řešení.

Na čem teď pracuješ?

Momentálně se hodně zaobírám klientem COLORLAK, což je firma, která je tady už skoro 100 let. Zajišťujeme jim celý marketing. Možná i proto ji beru za svůj největší úspěch tady v CZECH PROMOTION. A nejenom já, ale i ostatní kolegové, co se na tom podílí. Dále se samozřejmě věnuju novým klientům. Mezi ně patří třeba klient PROM-IN. Vyrábí suplementy pro lidi, kteří cvičí a zajímají se o zdravý životní styl. S našimi specialisty pro ně připravujeme marketingovou strategii.

Co jsi se zde za tu dobu naučil?

Rozhodně jsem zapracoval na svých komunikačních dovednostech, protože chodím na schůzky s majiteli firem, úspěšnými podnikateli a takoví lidé nemají času nazbyt. Takže jsem se musel naučit mluvit k věci a řešit vše efektivně.

Vážím si taky toho, že se potkávám s velice inspirativními lidmi, kteří toho už hodně dokázali.

Co máš tady na CZECH PROMOTION rád?

Lidi, prostředí a firemní kulturu. Jsem rád, že konečně opravdu pomáhám klientům. To jsem v minulé práci neměl a díky tomu si toho hodně cením.

Vážím si taky toho, že se potkávám s velice inspirativními lidmi, kteří toho už hodně dokázali. Jsou to většinou majitelé firem nebo vyšší management, a tak jsou pro mě mladého člověka opravdu velkým vzorem. Ti lidé za sebou mají dlouhou cestu, ta je pro mě obrovským motorem jít dál.

Kdyby sis měl vybrat, co tě baví nejvíc: kolegové ve firmě, prostředí, klienti a projekty nebo něco jiného… co by to bylo?

  •     Kolegové ve firmě
  •     Prostředí
  •     Klienti, projekty
  •     Cokoliv jiného

Co jinak děláš, když nejsi v Karlíně?

Bývám s rodinou a kamarády, občas samozřejmě rád zajdu s kolegy na pivo.

Děkuju Kubovi za rozhovor, i on vás moc rád uvítá u nás v Karlíně třeba na kafi. Chcete to vidět na vlastní oči? Přidejte se do našeho týmu a přesvědčte se sami!

Tereza Hatlapatková

stážistka

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT | Jaké je to být social media specialistkou?

Jak taková pozice vypadá u nás v agentuře si přečtěte v rozhovoru s Klárkou.

31. 01. 2023 Z agentury