.png)
Tvůrci obsahu: Influenceři, UGC a Content creators
Online marketing prochází neustálými změnami a tam, kde dříve vládly silné profily influencerů, nastupuje nová éra – autentický obsah od běžných uživatelů. Tento posun není náhodný. Spotřebitelé, především z generace Z, volají po důvěře, autentičnosti a přirozeném obsahu. Od klasické spolupráce s influencery se tak značky posouvají k alternativám, které jim poskytují větší zapojení publika. Koho tedy vybrat, aby komunikace byla co nejefektivnější a vydělávala vám peníze?
Video je stále in
Zmíněná generace Z, která dnes tvoří třetinu světové populace, je digitálně gramotná, náročná na etiku značky a poměrně odolná vůči neosobní reklamě. Až 78 % z nich objevuje nové produkty prostřednictvím videí a k samotné značce se v 67 % dostanou až po opakovaném zhlédnutí.* I proto je klíčovým faktorem při nákupu doporučení a důvěryhodnost.
Kdo pro vás může tvořit obsah?
Význam slova influencer je v této době ustálený, ale v dalších pojmech je trochu zmatek. Obsah od běžných uživatelů (UGC - User Generater Content) se v praxi často zaměňuje s prací content creatorů. Označení UGC se totiž zdá cenově přístupnější, proto se content creator může chybně označovat jako UGC tvůrce. Tato zdánlivá maličkost ale ovlivňuje trh, tlačí na cenu a tím může snížit i kvalitu výstupů. A i když je toto propojování pojmů běžnou praxí, pojďme si to trochu rozebrat:
😍 UGC neboli User Generated Content
Máte doma přístroj od značky, které věříte, aktivně ho používáte a dáváte o tom vědět v příspěvcích na svých sociálních sítích? Blahopřejeme, právě jste se stali UGC tvůrcem. Takový uživatel věří značce, kterou používá a má ji vyzkoušenou. Samotné příspěvky se ale mohou vyznačovat nižší kvalitou a nestrategickým uchopením, které nemusí plnit cíle dané značky (např. nevyzývá k akci – nákupu či sledování na sociálních sítích).
Takovou aktivitu uživatelé tvoří bez nároku na honorář. Chcete více takových uživatelů? Jejich zapojení můžete podpořit např. soutěží nebo časově omezenou výzvou na sociálních sítích.
🎥 Content creator
Potřebujete někoho, kdo bude tvořit autentický obsah na vaše sociální sítě? Pak oslovte content creatora. Ten by pro vás měl být i marketingovým parťákem, který pracuje více strategicky, ptá se na cíle obsahu a dodává kvalitní výstupy. Content creator si nedává za cíl tímto obsahem budovat svou vlastní komunitu, ale tvoří honorovaný obsah na míru značce, která ho osloví.
A pozor, fotky nebo videa, která content creator vytvoří, jsou sice součástí sociálních sítí zadavatele, ale výsledný obsah podléhá licenci a patří zadavateli pouze na dobu, která je specifikovaná ve smlouvě.
Influencer
Jak poznat dobrého influencera? Tvoří svou vlastní komunitu, se kterou aktivně komunikuje, ukazuje jí své hodnoty a je vůči ní transparentní. Spolupracuje jen s pár značkami a stává se z něj spíše strategický partner, který má podobné hodnoty a životní styl jako váš zákazník (nebo je k tomu dokáže inspirovat).
Zaplaceno dostává za obsah, který tvoří v rámci svých sociálních sítí. Jelikož se jedná o přímé propojení, je nutné zvážit, s jakým influencerem svou značku propojit. Nevhodný výběr a případné kauzy by totiž mohly vaši značku v očích veřejnosti rapidně poškodit.
Takže s kým spolupracovat?
Pořád si nejste jistí, koho oslovit? Naprosto chápeme. Záleží zejména na vaší strategii, ale nabízí se zvolit kombinování jednotlivých tvůrců. Můžete oslovit content creatora, který pro vás vytvoří obsah na míru a influencera, který se stane vaším dlouhodobým partnerem. To pro vás může znamenat větší objem obsahu, zásah a zmiňovanou autenticitu. Vše můžete navíc propojit s tvorbou či rozvíjením fanouškovské základny, která vás ráda označí na svých sociálních sítích.
Výběr těch správných osob dokáže být velmi náročný. Pokud si s tím nevíte rady, nebojte se nás oslovit. Najdeme vám tvůrce, který vaši značku podpoří, ať už si říká jakkoliv.
* MEDIAGURU. Generace Z chce na sociálních sítích hlavně relevanci. Online. 2025. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2025/04/generace-z-chce-na-socialnich-sitich-hlavne-relevanci/.
.png)
Mohlo by vás zajímat
Jak a kde hledat tvůrce obsahu