zavřít

RETAIL | K něčemu patřit. A taky svoboda sáhnout si

Na co nezapomenout v místě prodeje (nejen) v roce 2023 připomíná ve svém komentáři Ondřej Bystroň, šéf retail designu agentury CZECH PROMOTION.

Budiž světlo!

Zajděte si do divadla, do muzea, nebo do galerie a vnímejte světlo. Budete překvapení, jak světlo, jeho barva, intenzita, rozptyl a úhel ovlivňují váš prožitek. Dává to smysl. Až osmdesát procent informací přijímáme zrakem. 

No, a pak se běžte projít do nejbližšího nákupního centra. Zjistíte, že většina obchodníků se rozhodla nejsilnější lidský smysl ignorovat. Zdvihněte hlavu a koukněte na strop, jak jsou rozložená světelná tělesa. Často nelogicky, mimo zboží a vybavení, vše ve stejné intenzitě. Pokud dnes existuje jedna věc společná pro většinu obchodníků, díky které mohou všichni vydělat více peněz, je to práce se světlem

Není nic dražšího než neustále stimulovat návštěvnost.

Leoš Mareš vs. Česká pošta

Soutěž moderovaná známou tváří je hlavním esem v rukávu marketingového oddělení nákupního centra. Protože návštěvnost opět poklesla a je potřeba ta čísla zvyšovat! Vyjednávání s nájemci o cenu za metr čtvereční jsou totiž tvrdá. Trochu chytřejším řešením je rozšíření nabídky restaurací v centru. A ultimátní odpovědí je kožená sedačka s cedulkou „wifi zdarma“. 

Někteří se vydávají cestou, která je složitější. Nelákají návštěvnost do nákupního centra čistě komerční nabídkou, ale opravdu se snaží poskytnout službu, kterou lidé potřebují. Myslím, že toto je správná cesta. Není nic dražšího než neustále stimulovat návštěvnost. Česká pošta je dlouhodobě lepší investice než Leoš.

Svoboda sáhnout si

V posledním půlroce mě opravdu zaujal jeden obchod v Singapuru. Sportovně lifestylový brand v nákupním centru. A ten fungoval tak, že jste do něj přišli, obsluha vám nasadila VR brýle a vy jste se vydali nakupovat do Meta. Koukal jsem na fotky a četl jsem ten report asi třikrát, nemohl jsem tomu uvěřit. Samozřejmě, nemám jejich "čísla", takže objektivně nevím, jestli to funguje. 

Ale nerozumím tomu, proč to nejcennější, co v retailu je – zákazník, posílám pryč ze svého obchodu? Aby si virtuálně vyzkoušel teplákovku a kecky? Proč fyzický maloobchod nezanikne? Protože v okamžiku, kdy už zboží držím v ruce, je tak trochu moje. 

Samozřejmě tím neříkám, že technologie nemají v retailu své místo. Logistika, doplňování, počítadla, cesta zákazníka, jeho rozpoznání a emoce, cena. Vyhodnocení a plánování. V tom je síla moderní technologie. Ne v obrazovce, která bude za rok zastaralá. Nejlepší technologie je totiž taková, která není vidět. A zákazníka nechte vaše zboží vyzkoušet.

Prodejna je nejlepší vyjádření vaší značky a jejích hodnot.

K něčemu patřit

Posledních čtyřicet let je zlatý grál marketingu budování značky. Na téma byly popsány kilometry flipchartů, kam se píšou slova jako ambasador, advokát a u toho se vypilo jezero kávy. Cílem je využít lidské touhy někam patřit. Prodejna je nejlepší vyjádření vaší značky a jejích hodnot. Je to vaše hřiště, na kterém budujete zážitek a příběh a umožníte lidem vstoupit do společného světa. A ne nutně to musí být nákup.

Pokud mimo světlo vidím další věc, na které všichni mohou vydělat dlouhodobě více peněz, tak je to cílené budování prodejny, jako světa vaší značky. Zamyslete se a udělejte to pořádně. Na všem záleží.

Ondřej Bystroň

Head of Retail desing

27. 01. 2023 Trendy