close

AI jako příležitost nebýt kreativní

Gen Z teď zažívá svojí první technologickou revoluci, nástup AI totiž revoluce je! Říká to Elon, Bill Gates i půlka LinkedInu. Já zažil svět před Internetem, Facebookem, mobilem, ale nástup AI je první revoluce, která mě zastihla v práci. Jako u každé revoluce si člověk musí vybrat stranu a já si vybral stranu úspory času a energie. Tento článek ale není o revolucích, ani o Gen Z, je o mně, o lenosti a o tom, jak nám AI mění způsob tvorby obsahu.  

AI nám něco vezme, ale práce to nebude 

Byl čas, kdy jsem se pyšnil svojí sbírkou kazet a CD a mohl lidem říkat „to mám“ pak přišel Spotify a mají to všichni. Když v rádiu hrála písnička, říkal jsem „to znám“ –  Shazam mi to vzal. Co mi vzala AI při tvorbě obsahu? Nic zásadního, jasně mohl jsem machrovat, že dokážu odstranit pozadí za chlupatou veverkou ve Photoshopu nebo že dokážu na požádání vysypat z rukávů deset témat do obsahu na kojeneckou výživu. Teď to umějí všichni a na pár kliků, ALE... 

Teď nám přibudou „áíčkové“ texty a fotky

AI jako demokratizace tvorby obsahu 

AI mění tvorbu obsahu. Díky ní může každý vytvářet obsah, a to i bez výraznějších dovedností, a to by nás (tvůrce) nemělo rozčilovat. Stejně jako by designéry neměla rozčilovat Canva, a účetní kalkulačka. AI umožňuje lidem vytvářet obsah efektivněji a jednodušeji, často takřka bez práce a bez nutnosti, dát do toho něco ze sebe. 

Obsah generovaný AI mnohdy stačí, stejně jako často stačí mít web ze šablony nebo fotky z fotobanky. AI nám rozšiřuje slovník, dříve jsme říkali, že firma má fotobankový vizuál a logo z malování, teď nám přibudou „áíčkové“ texty a fotky. Kdo bude chtít dát své komunikaci péči, využije AI jako pomocníka, kdo to nebude chtít řešit, ten si to nechá od AI vytvořit celé. 

Bez práce = zadarmo 

Každý z nás to už asi slyšel, „to za vás stejně dělá ta umělá inteligence“ nebo „to si v áíčku dokážu udělat sám, na to nepotřebuji grafika, kreativce.“ Teoreticky ano, stejně tak jako si každý z nás může vyzvednout jídlo v restauraci nebo si vyměnit pneumatiky na autě, ale bude to pro nás znamenat ztrátu času a energie, kterou bychom mohli věnovat tomu, co opravdu umíme. Navíc výsledek (většinou) nebude tak dobrý, jako by to dělal někdo, kdo se tomu věnuje každý den. 

Najednou přijdete o spoustu toho co znáte a umíte

Klienti si neplatí za nástroj, ale za schopnosti lidí, kteří AI využívají. AI je způsob, jak zvýšit efektivitu a produktivitu, ale zatím nenahradí talent, chyby a lidské uvažování. To jsou stále klíčové faktory při tvorbě unikátního obsahu. 

Lenost, pohodlí, degenerace 

Znáte ten pocit, když si zapomenete telefon, když jste někde bez internetu, najednou přijdete o spoustu toho co „znáte“ a „umíte“. Proč hledat v mapě, když mám navigaci? Proč si lámat hlavu s angličtinou, když mám DeepL? Proč si pamatovat něco, co snadno najdu na internetu? Proč dělat moodboard…, proč vymýšlet témata…, proč si psát varianty… proč být kreativní… proč přemýšlet nad tím, jestli to, co mi nabídlo ChatGPT je správně? Čím více pomocníků včetně AI máme, tím více roste potřeba uplatňovat kritické myšlení, a všichni víme, že v tomhle jako lidstvo selháváme i bez AI, také roste tlak na „morál“ udělat něco sám, víc o tom přemýšlet, dát do toho něco ze sebe. Čas na to máme, rutinu za nás udělá AI. Amen. 

Petr Václavík

Creative Director

02. 04. 2024 Trendy